« tilbake

Edutainment

Yellow Tail så ikke for seg vindrikkere som målgruppe, men øldrikkere når de skulle inn på det amerikanske markedet.
Yellow Tail så ikke for seg vindrikkere som målgruppe, men øldrikkere når de skulle inn på det amerikanske markedet.

«Edutainment» er et begrep som oppsto tilbake i 1973, og er en sammenslåing av de to engelske ordene «education» og «entertainment». Det kan best oversettes til underholdende læring på norsk, og har dessverre ikke ett godt norsk beskrivende ord. Det er en innovativ og nyskapende formidlingsform, som passer til dagens moderne mennesker som ønsker å tilegne seg ny kunnskap effektiv, og ha en varig virkning – samtidig med at det oppfattes underholdende for mottaker. Desto høyere grad av tilstedeværelse, desto høyere grad av læring og da skapes fortrinn, og man unngår feiltrinn i virksomheten.

InnoDriv sine ansatte og samarbeidspartnere er edutainere og formidler det beste og siste faglige nytt tilknyttet faget innovasjon, og det er vårt viktigste mål å skape de beste konkurransedyktige vilkår for de virksomhetene vi jobber med.

Milton H Erickson var en amerikansk psykiater som «oppfant» storytelling og metaforer som en fantastisk måte å skape endring på. Han selv hadde polio som barn og satt lammet i en stol, før han plutselig oppdaget at han kunne bruke «hjernens kraft» til å trene seg opp, og ble frisk. Som psykiater brukte han metaforer i sitt arbeide, som f.eks et barn som har problemer med vannlating om natten, så snakket han ikke om vannlatingen, men brukte en ball for å vise hvordan håndens muskel lukker seg på en perfekt måte rundt ballen når man tar imot den. Dette satt seg i det underbevisste hos barnet, og lukkemuskelen for urinering holdt seg «lukket» natten gjennom.

Eksempelvis vil da f.eks InnoDriv snakkes omden fremtide vinnerstrategien Blått hav og hvordan nå ut over markedsgrensene og nå «ikke» markeder, ved å bruke historien og Yellow Tail sin inntreden på det amerikanske markedet ved at kunden er «øldrikkere». Her kan man gjerne integrere mer om hvordan vin og øl smaker, lukter, brukes. Samtidig kan man servere Yellow tail f.eks sine blå vin til kveldens lammemiddag.

For å få best mulig måloppnåelse, er de løsningene som leveres skreddersydd i henhold til endrings- og utviklingsbehov. Derfor bruker InnoDriv alltid tid i forkant for å avdekke behov, for å finne det som er viktigst for kunden. Deretter designer vi programmet og syr det hele sammen, helt tilpasset.

Integrer gjerne læring inn i eksisterende aktiviteter i bedriften som firmaturer, studieturer, messebesøk, jubileumsfeiringer, julebord, sommeravslutninger. Da slår dere flere fluer i en smekk; sosialt, utfordringer og læring!

InnoDriv sin formidling gir dyp innsikt i mennesket og hvordan vi strukturelt fungerer, noe du vil ha nytte i et hvert yrke og enhver bransje. InnoDriv leverer erfaringsbasert kunnskap om innovasjon, enkle teknikker kompletterer og løfter kundeforståelsen gjennom bruk av hjernen sin enorme kapasitet. Slik at deres virksomhet blir fremtidens vinner.

I tillegg til at dere vil lære forbløffende enkle verktøy, direkte relevant for problemstillingene dere står ovenfor, vil formidlingen foregå på en måte som trigger alle sanser; syn, hørsel, lyd, smak og lukt. Vi bruker metaforer, bilder, refleksjonsøvelser, summegrupper og case-oppgaver. Vi skaper endring, slik at drivkraften i hver enkelt for innovasjon fører til endring i bedriften, mot nye mål og høyder. De gangene vi er sammen over flere dager, integrer vi også det sosiale programmet inn i læringen, slik at man får dobbel effekt. Edutainment.

Denne siden er designet og utviklet av Hilde Kloppbakken